2007-10-09

Tips för att komma på affärsidé

I mitt förra inlägg skrev jag om hur jag kom fram till min affärsidé. Det kan tyckas att det var en tillfällighet, men eftersom jag var på hugget att hitta en idé så missade jag inte den när jag fick syn på den.

Vet du vad du vill göra och vad du tycker är intressant och spännande så tycker jag att du ska börja undersöka detta område. Det behöver inte nödvändigtvis vara i ett område som du har mycket erfarenhet som du hittar din affärsidé. Jag hade ingen direkt erfarenhet av internetmarknadsföring och valde ändå att satsa på det. Men jag har jobbat hårt och anser att du bör ha en fallenhet för det du ska syssla med.

När du hittat ditt område så är det dags att börja titta efter din idé. Du kan;
  1. Hitta på något helt nytt
  2. Ta en befintlig idé och hitta ett helt nytt sätt att använda det på (ex. hemkörning av varmkorv med bröd)
  3. Hitta ett område/idé som inte är så hårt konkurrensutsatt
  4. Hitta en idé som du kan göra bättre än dina konkurrenter
Jag tror att många avstår från att starta eget eftersom de anser att deras affärsidén inte är helt unik. Detta är inte nödvändigt, men det är klart att ju färre konkurrenter du har desto större chans har du att lyckas (fast detta är naturligtvis inte den enda faktor).

Lycka till med jakten på idéer!

Inga kommentarer: