2007-10-12

Undersöka marknaden och konkurrensen

I samband med att du letar efter din affärsidé måste du även undersöka om den är realistisk.

Fråga om idén
Börja med att kolla om det finns någon efterfråga på din produkt/tjänst. Jag diskuterade min idé med alla kompisar som orkade lyssna för att få en första respons. Sedan föreslår jag att du pratar med de som kan vara potentiella kunder (att identifiera din målgrupp är också viktigt) för att höra vad de tycker. Det kan vara oroligt att lämna ut sin affärsidé sådär, men chansen att någon skulle vilja/orka sno den och hinna före dig är minimal.

Trender
Du kan även läsa bloggar om trender för att kolla om ditt område är i ropet eller om det har tendeser att bli. Googla på affärstrender och dina "nyckelord" för att se vad som står skrivet om detta. Du kan även kolla på vilka sökord som ökar respektive minskar på google trends.

Konkurrensen
Nu är dags att ta reda på hur många konkurrenter du har. Du kan leta efter dem på eniro.se eller hitta.se (det finns massor med företagskataloger men dessa är de två största) för att se vad dina konkurrenter heter och kanske komma åt att titta på deras hemsida. Googla på de konkurrenter som du inte hittar hemsida till.

Beslutdags
När du har hört vad din målgrupp har att säga, spanat efter trender och kontrollerat konkurrensen så är det dags att fatta beslut om att gå vidare med din affärsidé.

Inga kommentarer: