2007-11-08

Internetreklam är nu större än tv

Jag har väntat på det ett tag och nu har det äntligen inträffat! Martin Jönsson skriver om detta på sin blogg.

13,9 % av den totala andelarna för reklam innehas nu av internet. Internetreklamen är direktreklamen i hasorna, men det är ännu en lång väg innan den är framme vid ledaren som är dagspressen.

Detta är en stor glädje för mig eftersom jag jobbar just med internetmarknadsföring (och naturligtvis för alla andra i branschen). Nu väntar jag med spänning att få se när internet passerar direktreklam. Om den nuvarande utvecklingen håller i sig så tror jag detta kommer att ske redan i mitten av nästa år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte tittat så noga men hur mycket är det kvar till direktreklamen?

Att internetreklam växer så snabbt kan ha en förklaring i att så många till börjar upptäcka möjligheten med Internet. Även om den har funnits länge tar det trots allt i tid före medvetenheten når ut i alla grupper av annonsköpare. Tänker här mer på traditionella företag som man inte förknippar med IT. En annan anledning lär vara att mätbarheten (eller ROI) blir betydligt lättare via nätet.

Anders G sa...

Direktreklamen har 15,2% av den totala marknaden och internet 13,9%.

Jag kan håller med dig om att medvetenheten ökar och att mätbarheten är hög.