2007-11-11

Omvärldsbevakning & omvärlsanalys - ett måste för företagaren

Vad innebär omvärldsbevakning och omvärldsanalys?

Omvärldsbevakning är att införskaffa underrättelser om omvärlden (konkurrenter och marknader) i syfte att positionera företaget och dess produkter.

Omvärldsanalys är en analys av en organisations utomstående verklighet (det vill säga omvärlden).

Dessa två tillsammans är alltså, vad måste jag som företagare göra för att lyckas och vad innebär detta för mig?

I mitt förra inlägg skrev jag om Nyköping - en stad på frammarsch. I det inlägget gjorde jag en omvärldsbevakning av läget där jag bor. Jag beskrev utvecklingen i staden och vad den berodde på och drog några slutsater.

Men analysen är extremt viktigt i detta läge. Då det finns en tillströmning med turister kan jag hitta något att erbjuda dem och därmed öka min egen omsättning?

Bevakningen är lika viktig när du startar ditt företag som när du är igång. Om du kan fånga upp en trend kan du få en jättebra start på ditt företag eller ett starkt uppåtsving som redan etablerad.

Att vissa företag exploderar och blir stora är inte tur. Det är undersökningar, analyser och en känsla för tajming.

Besök din kommuns hemsida (och närliggande) och besök näringslivsdelen. Där hitttar du vad som är på gång i stan, kanske du hittar ett uppdrag från kommunen eller en affärsidé. Besök Nyföretagarcentrum, de har koll vad som är hett lokalt. Delta i föreläsningar som arrangeras av ex. Företagarna eller liknande.

Förhoppningsvis hittar du din trend.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: