2007-11-16

Vilken typ av småföretagare är du?

SEB tillsammans med Företagarförbundet gjort en undersökning om hur olika sorters småföretagare ser ut. Fem grupper har urkistalliserats och de beskrivs som följer;

Jobbaren
Verkar på mindre orter och är exempelvis frisörer. 22 % utgör denna grupp. De ser sitt företagande primärt som ett sätt att försörja sig och kan tänka sig en anställning.

Fixaren
Driver nystartade företag, exempelvis restaurang, transport osv. på mindre orter. 32 % utgör denna grupp.

Livsnjutaren
Den äldsta gruppen företagare som ofta är akademiker, enmansföretagare och ex. revisorer. Har mycket aktiv fritid och funderar på att trappa ner sin verksamhet. 15 % tillhör denna grupp.

Utvecklaren
Akademiker, företagare tillsammans med andra, konsult och koncentrerad till storstäderna. Har internationella kunder och är framtidens storföretagare. 18 % utgör denna grupp.

Arvtagaren
Driver familjeföretaget vidare och är ex. bönder. Mest män, bor i glesbydgen. 13 % tillhör denna grupp.

Jag identifierar mig själv mest utvecklaren, men jag hoppas att jag kan komma att bli livsnjutaren när jag blir äldre (dock ej revisor). Vilken typ av företagare är du?

Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Känner mig nog också som en utvecklare, kanske beroende på att den titeln verkar vara mest lovande för framtiden =)

Som internetentreprenör är man ju absolut inte "jobbare" det känns mer som att min vardag handlar om att bygga framtida värden än om att sälja sin tid...

Anders G sa...

Absolut, håller med.

Anonym sa...

Tant M tackar för intressant blogg :-D

Jag började som egenföretagare när jag var 3 år och sålde alla mina leksaker (tills föräldrarna satte stopp)

Idag är jag konstnär och akademiker med arbetsplats på Internet och hemma i ateljén. Alias Tant M. Jag styr som jag vill och har just nu vänt på dygnen makabert mycket ...

Det jag kan säga är att det inte varit en resa med 8 timmars arbetsdag precis! Snarare alla vakna timmar i flera år och komplett pank för jämnan.

Nuuu är det ääntligen lugnare!
Tack och lov! Jag är allt i från pengastin men det går i alla fall runt och blir hela tiden lite bättre.

Keep on going!

(Jag finns på tantpanik.bloggspot.com och vardagsinzpiration.se men sidorna har sina små skönhetsmissar än så länge :-) (och det krävs lite humor för att trivas där tror jag))

Anders G sa...

Tack! Kul att du uppskattar bloggen :)
Jo, visst är det en ständig kamp i början av egen företagandet, men det är skönt när det äntligen flyter på.