2008-01-11

Du är företagare, men är du säljare?

Du är egen företagare med världens bästa idé. Någon sak som ingen kan vara utan. Du sköter allt själv, men du är ingen säljare. Då har du ett stort problem...

Jag anser själv att jag skapar ett förtroende ingivande intryck och jag är ganska duktig på att prata...men jag tycker inte att det räcker. Jag är en ganska oslipad diamant när det gäller försäljning, men jag blir bättre hela tiden).

Jag ringer ganska mycket mycket för att jaga annonsörer till min upplevelsesajt. Det kan bli 40 samtal på en dag. Och då är det otroligt viktigt att jag är väl förbered.

Jag skriver alltid ett manus som jag över på. Jag blir nämligen alltid lite nervös innan det första samtalet.

Jag har ett upplägg som baserar på att jag tidigare har skicket ett mejl med mitt erbjudande (som de förhoppningsvis läst innan). När samtalet är igång så kör jag på min inövade variant. Köper de annons, helt perfekt om inte så försök att ta reda på varför.

Priset
De tror att de är för dyrt, försök att ändra uppfattningen till prisvärt...kanske jämföra med någon av dina konkurrenter.

Trygghet
Det är en trygghetsfråga. Alla telefonförsäljare kör med att de har det billigaste allternativet. Men för mig är trygghet ibland det viktigaste och det har många telefonförsäljare svårt att fatta (även efter att jag förklarat detta för dem). Om du har referenser hänvisa gärna till dem, eller skaffa ett samarbete med någon som har trovärdighet. Visa statistik så kunden kan, svart på vitt, se hur det ligger till.

Inte rätt tidpunkt
Be att få ringa dem senare och fråga gärna när detta kan vara aktuellt.

De marknadsför sig inte på det sättet
Då blir det riktigt tufft. Om du inte är riktigt duktig på att övertala så föreslår jag att du tackar för samtalet och de får gärna höra av sig om de ångrar sig.


Det blir alltid lättare att ringa för varje samtal du genomför. Förslagsvis kan du börja med de potentiella kunder som du är minst intresserade av, då är det kanske inte hela världen fast det inte blir perfekt direkt (om min gamla handledare på Nyföretagarcentrum skulle läsa detta så skulle han säga; "Man ska inte öva på sina kunder"! Och det har han förvisso rätt i).

Lycka till!

Inga kommentarer: