2008-11-16

Bloggar på egen domän

Jag har haft bloggar som subdomäner på exempelvis wordpress, men bestämde mig för att det var dags för dem att bli placerade på egna domäner.

Det är främst två anledningar till detta. Gratisbloggar har ofta regler som reglerar vad du får
använda den till, exempelvis så tillåter inte wordpress dig att ha annonsera eller leda trafik till annan sida. Gratisbloggar är dessutom begränsade i utformingsmöjligheterna. Du kan förvisso betala, men jag föredrar att styra över detta på en domän som jag själv äger.

Dessutom så är administratörerna i princip gud när det gäller att besluta om din blogg bryter mot reglerna eller ej. Då kan de stänga ner din blogg och denna typ av makt över det innehåll jag skapar är jag inte beredd att lämna över till dem.

Det finns dock en del fördelar att ha gratisbloggar, det går extremt snabbt att skapa en ny blogg och det finns mycket länkkraft att hämta från huvuddomänen genom kategoriseringen och tags.

De bloggar som jag flyttat är; sportslighet, lån, blandat, drömresa, drömjobb, fotboll & webbshopping.

Inga kommentarer: